«راز قنات» به قلم فاطمه بختیاری منتشر شد | روایتی داستانی از ارادت مردم ایران به امام رضا(ع) دو بانوی مشهدی در نخستین جشنواره علمی ادبی نفت برگزیده شدند + عکس رواق ویژه بانوان در حرم مطهر امام رضا (ع) احداث می شود پادکست | بفرمایید روضه | برکت زندگی از خرج برای امام‌حسین(ع) است پروانه وار دور تو می‌گردم | روایت بانوانی که با پوشش کامل به فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشغول‌اند تربیت عفیفانه بازگشت به عزت انسانی زنانی که در آتش دویده‌اند | گزیده‌هایی از خاطرات بانوانی که سال‌ها برای حفظ حجاب در خانه حبس بوده‌اند برگزاری همایش بانوان زینبی درمشهد + فیلم کمتر از ۴۴ درصد زایمان‌ها در ایران طبیعی است اما و اگرهای حضور پررنگ زنان در میان تصمیم‌گیرندگان سیاسی حجاب؛ زمینه‌ساز تعالی و کمال انسان چرا حجاب؟ چرا اسلام؟ صدفی که زنان را در آغوش گرفت جنگ با تاکتیک‌های زنانه پادکست | بفرمایید روضه | مادر شهید، میراث دار روضه سیدالشهداست گذری بر تاریخچه پوشش شایسته بانوان ایران‌زمین پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | مجازات کسی که عکس‌های یک دختر را بدون اجازه منتشر کند، چیست؟ اهدای مدال تاریخی بانوان جهان به موزه حرم مطهر امام‌رضا(ع) ترفند‌های ساده و کاربردی برای افزایش عمر لوازم خانگی جاروشارژی بخرم یا جاروبرقی؟
سرخط خبرها
«راز قنات» به قلم فاطمه بختیاری منتشر شد | روایتی داستانی از ارادت مردم ایران به امام رضا(ع)

«راز قنات» به قلم فاطمه بختیاری منتشر شد | روایتی داستانی از ارادت مردم ایران به امام رضا(ع)

  • کد خبر: ۲۳۸۷۰۴
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
کتاب «راز قنات» که به نویسندگی فاطمه بختیاری برای مخاطب نوجوان نوشته شده از جدیدترین انتشارات به‌نشر روانه بازار کتاب شد.

به گزارش شهرآرانیوز، داستان درباره دختری روستایی به نام شهربانو در زمان جنگ تحمیلی است. او با دوستش کبری انبار جنس‌های احتکار شده را پیدا می‌کنند. آنها در پی کنجکاوی به قناتی می‌روند که برایشان گرفتاری‌هایی متعددی را ایجاد می‌کند.

فاطمه بختیاری نویسنده این اثر متولد و ساکن شهر مقدس قم و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است. او حدود بیست و پنج سالی است به صورت جدی و مستمر در زمینه داستان نویسی و تدریس داستان نویسی فعالیت دارد. مسئول واحد خواهران انجمن شعر و قصه قم، مربی داستان نویسی در مراکز فرهنگی، داوری مسابقات و جشنواره‌های ادبی، سردبیری مجله امیدان، دبیری تحریریه مجله پوپک و بخش آسمانه مجله سلام بچه‌ها و... از جمله مسئولیت‌های اجرایی اوست.

از کتاب‌های چاپ شده او برای مخاطب کودک و نوجوان می‌توان به «گلبرگ و دوست صمیمی‌اش خدا»، «دختری که ستاره‌هارا شست»، «آرزوی ماهی‌ها»، «آتیش پاره»، «بابابزرگ و راز صندوقچه»، «راز قنات» و «یتیم غوره» اشاره کرد. «راز قنات» جدیدترین اثر بختیاری است که به تازگی در انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

او درباره این اثر می‌گوید: رمان «راز قنات» یک داستان برخواسته از دل بود. به این معنا که نوشتن آن سفارش ناشر نبود و من برای چاپ آن را به انتشارات به‌نشر سپردم. این اثر تلاش کوچکی برای نشان دادن ارادت مردم ایران نسبت به امام رضا (ع) بود. در این رمان سعی کردم هم باور‌های مذهبی مردم را بیان کنم و هم هیجان داستانی برای مخاطب نوجوان ایجاد کنم.

به گفته بختیاری، شخصیت‌های اصلی داستان دو دختر به نام‌های شهربانو و کبری هستند که در ایام جنگ تحمیلی در روستایی کوچک زندگی می‌کنند. در یک شب طوفانی درختی روی دیوار باغ می‌افتد. شهربانو و کبری برای بازی روی درخت می‌روند. از شکاف دیوار قلعه را می‌بینند در همان موقع دو سوار به قلعه می‌روند. آنها کنجکاو می‌شوند تا بفهمند آن دو سوار برای چه به قلعه رفته‌اند و... این اتفاق شروع ماجرایی بزرگ است که نه تنها شهربانو و کبری بلکه همه مردم آبادی را درگیر می‌کند.

نویسنده کتاب «راز قنات» با اشاره به لزوم خلق شخصیت‌های داستانی برگرفته از دختران نوجوان در داستان اظهار می‌کند: نویسندگان در آثارشان کمتر به حضور نوجوانان آن هم دختران نوجوان در جامعه پرداخته‌اند. به نظرم پرداختن به حضور دختران فقط در آثار عاشقانه، ناسپاسی به این قشر از جامعه است. اگر نقش واقعی دختران در انواع قالب‌های ادبی و گونه‌های مختلف داستانی بیاید، مسلما حق مطلب ادا می‌شود.

او با تاکید بر اینکه نقش پر رنگ دختران نوجوان در هر زمان و مکانی که باشند غیر قابل انکار است، تصریح می‌کند: دختران مادران آینده هستند و توجه به آنها و برطرف کردن نیاز‌های عاطفی و مادیشان در نقش مادرانه آنها تاثیر به سزایی دارد. این اولین دلیلم برای انتخاب دختران به عنوان شخصیت‌های اصلی داستان «راز قنات» بود؛ البته در چند رمان دیگر من هم شخصیت‌های اصلی دختر هستند که براساس بازخورد آثارم، مخاطبان از آنها به خوبی استقبال کرده‌اند.

بختیاری، یکی از دلایل گره زدن ماجرا‌های کتاب را با امام مهربانی‌ها، توسل مردم به ائمه در زمان حوادث بزرگ مثل جنگ می‌داند و تاکید می‌کند: جنگ تحمیلی یک اتفاق بزرگ بود که نه تنها در زمان خود؛ بلکه هنوز هم آثار آشکار و پنهان آن همراه ماست؛ البته جنگ تحمیلی یک حماسه بزرگ از مقاومت، ایثار و حب وطن بود که باید آثار آن به مخاطب امروز ارائه شود. در «راز قنات» خواستم از تاثیر جنگ تحمیلی بر زندگی شخصی و فردی دختران بگویم. این کتاب تلاش کوچکی بود تا تقدیر کنم از مردم سرزمینم به ویژه از دختران نوجوانی که به یک باره بزرگ شدند و کار‌های بزرگی کردند.

نویسنده کتاب «آرزوی ماهی‌ها» با اشاره به اینکه در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های کشور انواع وقفنامه برای ائمه اطهار (ع) داریم که نشان از توجه پیشینیان به وقف و ارادت آنان به امامان معصوم (ع) است، اظهار کرد: یکی دیگر از دلایلم برای پرداختن به این سوژه، توجه به وقف و جایگاه این سنت حسنه به ظاهر فردی؛ اما نتیجه بخش و اثر گذار در زندگی اجتماعی بود. در قالب داستان «راز قنات» ماجرای قناتی روایت می‌شود که برای تامین هزینه سفر زائران به مشهد وقف شده است.

کتاب «راز قنات» در قطع رقعی با طراحی جلد مهدی بادیه‌پیما، ۱۳۶ صفحه منتشر شده و با بهای ۸۵ هزار تومان در فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.